Η Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης οργανώνει και λειτουργεί από το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020 Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) με τίτλο «Αιματολογία-Ογκολογία Παιδιών και Εφήβων» (εφεξής ΠΜΣ/ΑΟΠ) σύμφωνα με τις διατάξεις του 4957/2022 (ΦΕΚ 141 τ. Α’). Το ΠΜΣ/ΑΟΠ απονέμει Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην «Αιματολογία-Ογκολογία Παιδιών και Εφήβων» (MSc in Hematology-Oncology of Childhood and Αdolescence).
Αντικείμενο του Προγράμματος είναι η εξειδικευμένη εκπαίδευση, η προαγωγή της γνώσης και η απόκτηση δεξιοτήτων σε θέματα Αιματολογίας-Ογκολογίας Παιδιών και Εφήβων. Οι θεματικές ενότητες του προγράμματος καλύπτουν τη θεωρία και πράξη: α) της έγκαιρης κλινικοεργαστηριακής διάγνωσης με ιδιαίτερη βαρύτητα στην αξιολόγηση των σημείων και συμπτωμάτων που θέτουν την υποψία για αιματολογικό ή για νεοπλασματικό νόσημα, β) της πολυπαραγοντικής θεραπευτικής αντιμετώπισης των νοσημάτων με σύγχρονα χημειοθεραπευτικά πρωτόκολλα, στοχευμένη θεραπεία, χειρουργική αντιμετώπιση ή και ακτινοθεραπεία και των άμεσων επιπλοκών της θεραπείας, γ) της πρόληψης, προγεννητικής διάγνωσης και συμβουλευτικής της οικογένειας, δ) της παρακολούθησης των απώτερων επιπλοκών μέχρι και την ενήλικο ζωή, αντιμετωπίζοντας έγκαιρα θέματα γονιμότητας και καρδιαγγειακών επιπλοκών, καθώς και ψυχοκοινωνικής ευεξίας και κοινωνικής επανένταξης.
Σκοπός του Προγράμματος είναι η παροχή υψηλού επιπέδου μεταπτυχιακής εκπαίδευσης μέσω της επιστημονικής διδασκαλίας και έρευνας για την προαγωγή της γνώσης και την απόκτηση δεξιοτήτων σε θέματα διάγνωσης, θεραπευτικής αντιμετώπισης και ολιστικής προσέγγισης αιματολογικών νοσημάτων και καρκίνου στα παιδιά, τους εφήβους και νεαρούς ενήλικες .
Μαθησιακά Αποτελέσματα/Προσόντα που αποκτώνται από την επιτυχή παρακολούθηση του Προγράμματος
(1) γνώση: οι μεταπτυχιακοί φοιτητές μαθαίνουν να περιγράφουν την παθοφυσιολογία των αιματολογικών και ογκολογικών νοσημάτων σε νεογνά, παιδιά και εφήβους, αλλά και να αναγνωρίζουν τις σύγχρονες θεραπευτικές προσεγγίσεις με τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις τους,
(2) κατανόηση: οι μεταπτυχιακοί φοιτητές μαθαίνουν να διακρίνουν τις ανάγκες για πρόληψη και αντιμετώπιση των παρενεργειών της θεραπείας, καθώς και να εκτιμούν τους αλγόριθμους παρακολούθησης μετά την ίαση,
(3) εφαρμογή: οι μεταπτυχιακοί φοιτητές μαθαίνουν να εξετάζουν την παρουσία κλινικών κι εργαστηριακών ευρημάτων στα πεδία της Αιματολογίας-Ογκολογίας νεογνών, παιδιών και εφήβων, (4) ανάλυση: οι μεταπτυχιακοί φοιτητές μαθαίνουν να συνδυάζουν γνώσεις και πληροφορίες και να αναπτύσσουν αλγόριθμους διερεύνησης,
(5) σύνθεση: οι μεταπτυχιακοί φοιτητές μαθαίνουν να οργανώνουν την αναζήτηση της βιβλιογραφίας για τα διδαχθέντα αντικείμενα και να εκπονούν/παρουσιάζουν σύντομες εργασίες,
(6) αξιολόγηση: με το πέρας της εκπαίδευσής τους οι μεταπτυχιακοί φοιτητές είναι σε θέση να συγκρίνουν κλινικά και εργαστηριακά ευρήματα, να συμπεραίνουν έγκαιρα τις αντίστοιχες διαταραχές, αλλά και να αξιολογούν τον τρόπο προσέγγισης των διαταραχών αυτών.